Door de opkomst van commerciële mondzorg is de tandarts niet langer patiëntgericht maar omzetgericht. Hoe herkent u een commerciële tandartspraktijk?
- De praktijk heeft meer dan 5 behandelkamers en er werken meer dan 3 tandartsen. Hoe groter de praktijk hoe minder tijd en aandacht er is voor u als patiënt. Meer dan 5 behandelkamers betekent aanzienlijke kosten. En dat leidt tot eenzijdige tandheelkunde, onnodige behandelingen en onderbehandeling. U wordt niet langer gezien als patiënt, maar als cliënt aangesproken: gereduceerd tot een rij tanden waar omzet uit te halen valt. Informeer of de praktijk onderdeel is van een tandartsketen. Vraag naar het aantal behandelkamers en het aantal tandartsen en u weet of u te maken heeft met een commerciële tandartspraktijk.
- Ook in Gorinchem is er zo’n grote commerciële tandartspraktijk, onderdeel van een tandartsketen. Hoe groter de praktijk hoe lager de
op de langere termijn. - Kenmerken van commerciële mondzorg.
- Gericht op ongelimiteerde groei – veel marketing.
- Professional neglect.
- Cherry picking.
- Overbehandelen.
- Stunten met prijzen.
- Daling van kwaliteit.
De commerciële tandartspraktijk is in de marketingcommunicatie gericht op ongelimiteerde groei van de praktijk. Groei betekent hogere financiële waarde bij doorverkoop van de praktijk. Het draait namelijk niet om u maar om de marktwaarde van de onderneming. Die moet namelijk binnen afzienbare termijn worden doorverkocht. En dat wordt weer bepaald door de grootte van het patiëntenbestand.
Ongelimiteerde groei leidt echter tot professional neglect: door een overvloed aan patiënten is er simpelweg onvoldoende tijd om iedereen adequaat te behandelen. Behandelend tandartsen gaan willekeurig patiënten selecteren – cherry picken – om zo hun ‘specialisaties’ en ‘differentiaties’ te beoefenen.
Dit leidt tot onderbehandeling op andere terreinen van mondzorg. En dus daling van kwaliteit van dienstverlening. De schade door professional neglect is niet alleen psychologisch (de patiënt als nummer), maar ook van medisch-economische aard. Het overgrote deel van de zorg wordt namelijk verricht door niet-tandartsen. Poetsles, tandsteen krabben, sealen bij kinderen.
Deze eenzijdige mondzorg is een cash cow. Meer complexe en chronische (niet pijnlijke) gebitsproblematiek blijft echter onbehandeld omdat er te weinig tandartsen zijn of dat behandeling niet in het belang is van de bedrijfsstrategie (verkoop op termijn). Het resultaat is gebitsschade op langere termijn. U begrijpt nu dat u bij een commerciële (keten)tandartspraktijk slechts een te exploiteren nummer bent bij de vaststelling van de marktwaarde van de onderneming.
De geleverde kwaliteit bij grote mondzorginstellingen staat permanent onder druk. Het is van belang dat de praktijk niet al te groot is zodat er gemiddeld genomen meer aandacht is voor de individuele patiënt. Vijf behandelkamers per praktijk blijkt optimaal als het gaat om de kwaliteit van dienstverlening. Mijd tandartspraktijken met meer dan 5 behandelkamers.
Stunten met prijzen op de praktijkwebsite.
- Er zijn steeds wisselende praktijkmedewerkers. U wordt steeds verwezen naar een andere behandelaar buiten of binnen de praktijk. Ten koste van de kwaliteit van geleverde zorg.
- De praktijk kan onderdeel zijn van een tandartsketen.
- Het intakegesprek duurt korter dan 20 minuten. Er is geen visuele documentatie (lichtfoto’s) van uw gebit gemaakt. Geen videopresentatie met uitgebreide risico-analyse gericht op de toekomst. Als men uitgebreid de tijd neemt om prachtige foto’s te maken voor de praktijkwebsite, maar geen educatieve lichtfoto’s maakt van uw gebit, dan weet u dan meteen waar de prioriteit ligt.
- De conclusie: het is volstrekt niet mogelijk dat u als patiënt centraal staat bij een commerciële tandartspraktijk of een praktijk dat onderdeel is van een tandartsketen. De behandelend tandarts is niet onafhankelijk en er zijn te veel andere belangen die voor gaan. Mijd dit soort instellingen.