It's nothing personal. It's strickly business....
Er zijn te weinig tandartsen. Hierdoor zijn commerciële partijen en aandeelhouders tussen u en de tandarts in komen staan. Het gevolg is dat bij deze zogenoemde tandartsketen niet langer uw belang centraal staat.
Bedrijfstandheelkunde
Praktijken worden opgekocht en gemoderniseerd. Patiënten met inzet van buitenlands kapitaal binnengehaald. De waarde van de praktijk bepaalt door het volume. Het aantal patiënten in de praktijk. Is het volume en de waarde hoog genoeg, dan is het tijd de keten met winst door te verkopen. Buy – Build – Sell. De volgende eigenaar moet de hoge investering terugverdienen en ook winst maken voor zijn aandeelhouders. Het gaat om uw declaratiepotentie. Wat kunnen wij bij deze meneer of mevrouw bij de verzekeraar declareren? Het gaat om uw marktwaarde. Niet om patiëntgerichte kwaliteit van dienstverlening. Kortom, niet primair om uw mondgezondheid. After all, it’s pure business…
Tandartsen die werken in ketentandartspraktijken zijn niet langer onafhankelijk.
De ketentandarts is in dienst van ketenaandeelhouders. Toekomstbestendige tandheelkunde is alleen mogelijk wanneer de tandarts zonder last of ruggespraak slechts uw belang centraal stelt. Wanneer de relatie tussen u en de tandarts vrij van commerciële beïnvloeding, duurzaam en persoonlijk is.
Niet langer relationeel, maar transactioneel.
De verhouding tussen u en uw arts of tandarts is idealiter gebaseerd op geïnformeerd vertrouwen. Steeds weer iemand anders tegenkomen die in uw mond tuurt draagt niet bij aan dat vertrouwen. Tandartsen worden niet langer geacht u van a tot z te behandelen. De tandarts – patiëntrelatie vervangen door een kenniswerker – cliënt interactie. Het is alsof u naar de winkel gaat, een product koopt, afrekent en weer vertrekt. Er is enkel nog sprake van een transactie. Duurzame en toekomstbestendige tandheelkunde staat of valt met een vertrouwensband en een lange termijn visie.
Bedrijfsgericht of patiëntgericht?
Gaat u naar de tandarts om de praktijk tot een succes te maken of is de praktijk er om u van dienst te zijn? De tandartsketen hanteert het credo: gaat het bedrijf goed, gaat het de patiënt goed. De patiëntgerichte benadering redeneert precies andersom: gaat het de patiënt goed, gaat het bedrijf goed. Beide benaderingen verschillen fundamenteel. Waardecreatie voor de aandeelhouder is niet hetzelfde als waarde voor de patiënt. Ketentandheelkunde en Patiëntgerichte tandheelkunde leiden tot verschillende uitkomsten.
Profit Extraction Point
Er is geen discussie binnen de tandheelkunde over de commerciële invloed van de tandartsketen op de werkwijze van tandartsen en op de adviezen die u krijgt. Dat is niet zo gek. Vele partijen binnen de mondzorg profiteren van het kapitaal dat de buitenlandse investeerder met zich meebrengt. Wie betaalt bepaalt en u bent geen partij. Een ontwikkeling die zorg baart. Het is dan ook een open vraag of de commerciële tandheelkunde die u ondergaat bij de tandartsketen ook de tandheelkunde is die u nodig heeft. Zorgethiek en kernwaarden van de tandheelkunde staan onder druk.
Consolidatie
Onafhankelijk tandheelkunde vervangen door aandeelhouderstandheelkunde. U kunt uiterst tevreden zijn met een product dat de tandartsketen u verkoopt. De focus op primaire tandheelkundige producten leidt tot verwaarlozing van meer chronische gebitsproblematiek waar u nu nog geen last heeft maar wel een lange termijn behandelvisie behoeven. De acute gebitsproblemen van de toekomst waar u liever eerder van op de hoogte was geweest. De oorzaak is het ontbreken van een gebitsanalyse gericht op de toekomst. Daar is tijd, aandacht, expertise en senioriteit voor nodig. Pas dan komt het verschil tussen de twee benaderingen tot uiting. De verleidelijke ‘ambiance’ van een oogstrelende praktijk en een prettige customer journey experience, kan misleidend zijn. De voortgaande opkoop van tandartspraktijken organiseert zo haar eigen dynamiek. Het is aan u de juiste keuze te maken.
Van vakman naar kenniswerker
De tandarts op afroep die een kunstje komt doen en daarna weer vertrokken is. Het verdienmodel kan volstaan met en gebrek aan kennis en ervaring omdat geen behoefte is aan een structurele lange termijn analyse. De aandeelhouder en zijn korte termijn resultaten. Een probleem van alle tijden. Het systeem is geldgedreven want alleen gericht op ‘wat de verzekeraar vergoedt’ en daarmee geen patiëntgerichte lange termijn visie. De kenniswerker heeft het dan ook overgenomen van de vakman. Het is het moment waarop u gaandeweg in de spiegel kijkt en denkt: dit moet beter, dit moet anders.
Professionele Verwaarlozing.
Het bedrijfsmodel van de tandartsketen gaat niet uit van tandheelkunde in de volle omvang maar beperkt zich voornamelijk tot primaire tandheelkunde – u pijnvrij houden: gaatjes vullen, tansteen krabben, poetsles. De jonge tandarts kan dat ‘laaghangend fruit’ wel aan. De niet afdoende geïnformeerde patiënt is al blij pijnvrij te zijn en heeft niet door dat er mogelijk sprake is van professional neglect. Voor meer complexe vormen van tandheelkundige voorlichting is er te weinig tijd, capaciteit en ervaring. Professional neglect of professionele verwaarlozingis in dit kader het ethisch verwijtbaar fenomeen dat noodzakelijke behandelingen bewust niet met de patiënt worden besproken omdat het niet past in het bedrijfsmodel of anderszins niet juridisch verwijtbaar is.
Zorgethiek en Kernwaarden
Onverdeelde aandacht, brede kennis van zaken, behandelcapaciteit, onafhankelijk advies, senioriteit, maatwerk, een zorgethische houding, de menselijke maat. Deze kernwaarden gaan niet samen met het bedrijfsmodel van de tandartsketen. Nothing personal. It’s strickly business…
Quo Vadis?
Waar gaat u heen? Met de zorg voor uw mond en de toekomst van uw gebit. Er werken vele oprechte en eerlijke mensen bij de tandartsketen. Maar ze zijn niet langer onafhankelijk. Zij kunnen u uiteindelijke niet de zorg bieden die ze zouden willen. Zij maken behandelkeuzes in het belang van het bedrijf. De loyaliteit aan u is niet langer onverdeeld. Settle for less, zegt men in het Engels. Vertaalt als goed-genoeg tandheelkunde passend in het verdienmodel van bedrijfstandheelkunde. Maar is uw belang gediend? De schade wordt op langere termijn duidelijk. Het stelselmatig overbieden en wegkopen van tandartspraktijken door private equity maakt het voor jonge tandartsen moeilijk een praktijk te starten of over te nemen om de mondzorg te leveren zoals zij dat zelf willen. Het zwaaien met een grote zak geld is voor velen reden tot omerta. Het zwijgen toe te doen. De andere kant op te kijken. Ook op een ander niveau wordt de schade zichtbaar. De afname van een gevarieerd tandheelkundig aanbod. De afname van de keuzevrijheid en de verschraling die daaronder schuilgaat. Alleen u kan hier wat aan doen. Een ondertussen welbegrepen eigenbelang.