De Tandartsketen

It's nothing personal. It's strickly business....

Er zijn te weinig tandartsen. Hierdoor zijn commerciële partijen en aandeelhouders tussen u en de tandarts in komen staan. Het gevolg is dat bij deze zogenoemde tandartsketen niet langer uw belang centraal staat.

Bedrijfstandheelkunde

Praktijken worden opgekocht en gemoderniseerd. Patiënten met inzet van buitenlands kapitaal binnengehaald. De waarde van de praktijk bepaalt door het volume. Het aantal patiënten in de praktijk. Is het volume en de waarde hoog genoeg, dan is het tijd de keten met winst door te verkopen. Buy – Build – Sell. De volgende eigenaar moet de hoge investering terugverdienen en ook winst maken voor zijn aandeelhouders. Het gaat om uw declaratiepotentie. Wat kunnen wij bij deze meneer of mevrouw bij de verzekeraar declareren? Het gaat om uw marktwaarde. Niet om patiëntgerichte kwaliteit van dienstverlening. Kortom, niet primair om uw mondgezondheid. After all, it’s pure business…

Tandartsen die werken in ketentandartspraktijken zijn niet langer onafhankelijk.

De ketentandarts is in dienst van ketenaandeelhouders. Toekomstbestendige tandheelkunde is alleen mogelijk wanneer de tandarts zonder last of ruggespraak slechts uw belang centraal stelt. Wanneer de relatie tussen u en de tandarts vrij van commerciële beïnvloeding, duurzaam en persoonlijk is.

Niet langer relationeel, maar transactioneel.

De verhouding tussen u en uw arts of tandarts is idealiter gebaseerd op geïnformeerd vertrouwen. Steeds weer iemand anders tegenkomen die in uw mond tuurt draagt niet bij aan dat vertrouwen. Tandartsen worden niet langer geacht u van a tot z te behandelen. De tandarts – patiëntrelatie vervangen door een kenniswerker – cliënt interactie. Het is alsof u naar de winkel gaat, een product koopt, afrekent en weer vertrekt. Er is enkel nog sprake van een transactie. Duurzame en toekomstbestendige tandheelkunde staat of valt met een vertrouwensband en een lange termijn visie.

Bedrijfsgericht of patiëntgericht?

Gaat u naar de tandarts om de praktijk tot een succes te maken of is de praktijk er om u van dienst te zijn? De tandartsketen hanteert het credo: gaat het bedrijf goed, gaat het de patiënt goed. De patiëntgerichte benadering redeneert precies andersom: gaat het de patiënt goed, gaat het bedrijf goed. Beide benaderingen verschillen fundamenteel. Waardecreatie voor de aandeelhouder is niet hetzelfde als waarde voor de patiënt. Ketentandheelkunde en Patiëntgerichte tandheelkunde leiden tot verschillende uitkomsten.

Profit Extraction Point

Er is geen discussie binnen de tandheelkunde over de commerciële invloed van de tandartsketen op de werkwijze van tandartsen en op de adviezen die u krijgt. Dat is niet zo gek. Vele partijen binnen de mondzorg profiteren van het kapitaal dat de buitenlandse investeerder met zich meebrengt. Wie betaalt bepaalt en u bent geen partij. Een ontwikkeling die zorg baart. Het is dan ook een open vraag of de commerciële tandheelkunde die u ondergaat bij de tandartsketen ook de tandheelkunde is die u nodig heeft. Zorgethiek en kernwaarden van de tandheelkunde staan onder druk.

Consolidatie

Onafhankelijk tandheelkunde vervangen door aandeelhouderstandheelkunde. U kunt uiterst tevreden zijn met een product dat de tandartsketen u verkoopt. De focus op primaire tandheelkundige producten leidt tot verwaarlozing van meer chronische gebitsproblematiek waar u nu nog geen last heeft maar wel een lange termijn behandelvisie behoeven. De acute gebitsproblemen van de toekomst waar u liever eerder van op de hoogte was geweest. De oorzaak is het ontbreken van een gebitsanalyse gericht op de toekomst. Daar is tijd, aandacht, expertise en senioriteit voor nodig. Pas dan komt het verschil tussen de twee benaderingen tot uiting. De verleidelijke ‘ambiance’ van een oogstrelende praktijk en een prettige customer journey experience, kan misleidend zijn. De voortgaande opkoop van tandartspraktijken organiseert zo haar eigen dynamiek. Het is aan u de juiste keuze te maken.

Van vakman naar kenniswerker

De tandarts op afroep die een kunstje komt doen en daarna weer vertrokken is. Het verdienmodel kan volstaan met en gebrek aan kennis en ervaring omdat geen behoefte is aan een structurele lange termijn analyse. De aandeelhouder en zijn korte termijn resultaten. Een probleem van alle tijden. Het systeem is geldgedreven want alleen gericht op ‘wat de verzekeraar vergoedt’ en daarmee geen patiëntgerichte lange termijn visie. De kenniswerker heeft het dan ook overgenomen van de vakman. Het is het moment waarop u gaandeweg in de spiegel kijkt en denkt: dit moet beter, dit moet anders.

Professionele Verwaarlozing.

Het bedrijfsmodel van de tandartsketen gaat niet uit van tandheelkunde in de volle omvang maar beperkt zich voornamelijk tot primaire tandheelkunde – u pijnvrij houden: gaatjes vullen, tansteen krabben, poetsles. De jonge tandarts kan dat ‘laaghangend fruit’ wel aan. De niet afdoende geïnformeerde patiënt is al blij pijnvrij te zijn en heeft niet door dat er mogelijk sprake is van professional neglect. Voor meer complexe vormen van tandheelkundige voorlichting is er te weinig tijd, capaciteit en ervaring. Professional neglect of professionele verwaarlozingis in dit kader het ethisch verwijtbaar fenomeen dat noodzakelijke behandelingen bewust niet met de patiënt worden besproken omdat het niet past in het bedrijfsmodel of anderszins niet juridisch verwijtbaar is.

Zorgethiek en Kernwaarden

Onverdeelde aandacht, brede kennis van zaken, behandelcapaciteit, onafhankelijk advies, senioriteit, maatwerk, een zorgethische houding, de menselijke maat. Deze kernwaarden gaan niet samen met het bedrijfsmodel van de tandartsketen. Nothing personal. It’s strickly business…

Quo Vadis?

Waar gaat u heen? Met de zorg voor uw mond en de toekomst van uw gebit. Er werken vele oprechte en eerlijke mensen bij de tandartsketen. Maar ze zijn niet langer onafhankelijk. Zij kunnen u uiteindelijke niet de zorg bieden die ze zouden willen. Zij maken behandelkeuzes in het belang van het bedrijf. De loyaliteit aan u is niet langer onverdeeld. Settle for less, zegt men in het Engels. Vertaalt als goed-genoeg tandheelkunde passend in het verdienmodel van bedrijfstandheelkunde. Maar is uw belang gediend? De schade wordt op langere termijn duidelijk. Het stelselmatig overbieden en wegkopen van tandartspraktijken door private equity maakt het voor jonge tandartsen moeilijk een praktijk te starten of over te nemen om de mondzorg te leveren zoals zij dat zelf willen. Het zwaaien met een grote zak geld is voor velen reden tot omerta. Het zwijgen toe te doen. De andere kant op te kijken. Ook op een ander niveau wordt de schade zichtbaar. De afname van een gevarieerd tandheelkundig aanbod. De afname van de keuzevrijheid en de verschraling die daaronder schuilgaat. Alleen u kan hier wat aan doen. Een ondertussen welbegrepen eigenbelang.

Gerelateerde vragen

Section achtergrond
Quo Vadis?

Waar gaat u heen met uw gebit? Wij hebben een collage gemaakt van gedachten. Deze kunnen u helpen bij uw keuze. Als u zich daarin kunt vinden dan heeft u een match met Idente Tandheelkunde.

lees meer
Section achtergrond
Hoe zal uw gebit er over 20 jaar uitzien?

De mond. We storten er van alles in. Ze moeten een leven lang mee; tanden, kiezen en natuurlijk het tandvlees. Alleen met goed-genoeg tandheelkunde zoals gaatjes vullen, tandsteen krabben en poetsles gaat het niet lukken. Een gebitsanalyse biedt uitkomst. Gebitsproblemen van de toekomst vroegtijdig inzichtelijk gemaakt.

Lees meer
Section achtergrond
Bent u op zoek naar High-end tandheelkunde?

High-end. Dat klinkt duur. Niet voor hen die er voor willen sparen. Een lelijk gebit – ook al zijn er geen pijnklachten – vertegenwoordigt niet wie u bent. Het dragen een kunstgebit, een plaatje of een frameprothese is niet langer van deze tijd. Dit soort uitneembare voorzieningen zijn op termijn schadelijk voor uw mond en kunnen vervangen worden door vaste tanden op bijvoorbeeld implantaten.

Lees meer
Section achtergrond
Wanneer de reguliere tandarts u niet verder kan helpen!

Jaar in jaar uit steeds meer van hetzelfde. Goed-genoeg tandheelkunde. Gaatjes vullen, tandsteen krabben, poetsles. De reguliere tandarts heeft algemene vaardigheden. Reguliere tandheelkunde, ooit ziekenfondstandheelkunde genoemd, leidt na een bepaalde leeftijd tot gebitsschade en behandelachterstand.

Lees meer
Section achtergrond
Reconstructieve Tandheelkunde

U bent uw kiezen kwijt. Misschien heeft u een plaatje of wat anders los in de mond. Uw tanden staan scheef, uitgezakt en zijn verkleurt. U klemt en het kauwen gaat niet zo goed. Wij kunnen uw gebit geheel reconstrueren en terugbrengen naar een staat van duurzaam en toekomstbestendig functioneren.

Lees meer
Section achtergrond
Tandheelkunde voor de 40~plusser!

Er komt een moment in uw leven dat u uw gebit geheel zal moeten renoveren. Reconstructieve tandheelkunde noemen wij dat. Tenminste als u een mooi gebit wilt blijven behouden. Uw mondgezondheid tot op hoge leeftijd op orde wil hebben. Ook wel levensloop tandheelkunde genoemd.

Lees meer
Section achtergrond
Wanneer implantaten onvermijdelijk zijn!

Het is altijd mogelijk verloren gegane tanden kiezen te vervangen door implantaten. Same day-implanteren betekent direct na het implanteren een kroon wordt geplaatst. Of wanneer alle tanden en kiezen eruit moeten dezelfde dag een brug geplaatst.

Lees meer
Section achtergrond
Wanneer tanden mooi moeten zijn

Verkleurde tanden, scheve tanden, afgebrokkeld, versleten. Mede door toedoen van beperkte reguliere tandheelkunde. Een mooie lach, porseleinen facings, Wij reconstrueren uw lach, uw tandvlees en alles wat daarbij hoort. Hierbij maken wij gebruik van geavanceerde digitalehulpmiddelen. Wij geven u uw lach en zelfvertrouwen terug.

Lees meer
Section achtergrond
Wanneer tandartsangst
een probleem is!

Angst voor de tandarts. Wat is er misgegaan in de tandheelkunde dat meer dan de helft van de Nederlandse bevolking bang is voor de tandarts? Onnodig. Wij garanderen u dat wij u verlossen van uw angst. Onze manier van werken geeft vertrouwen. U bent het waard, want uw gebit moet een leven lang mee.

Lees meer
Section achtergrond
Tandheelkunde zoals het ooit bedoeld is!

De tandheelkunde in Nederland bevindt zich in crisis. De behandelvaardigheid van tandartsen is achteruitgegaan. Er is een tweedeling ontstaan. Een grote groep tandartsen die steeds minder kan en een kleine groep die alle kennis voor zichzelf houdt.

Lees meer